کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو چیست؟
کمپرسورهای اسکرو نوع دیگری از کمپرسورهای دارای جابه جایی مثبت هستند که نخستین بار در اواخر دهه1950 در صنعت تبرید مورد استفاده قرار گرفت.
کمپرسور اسکرو ( پیچی)
این کمپرسورها در واقع بهترین ویژگی های کمپرسورهای رفت و برگشتی و گریز از مرکز را دارا می باشند. این کمپرسورها با مبردهای فشاربالا همچون آمونیاک کار می کنند.
همچنین از آنجا که سرعت دورانی زیادی دارند، می توانند حجم زیادی از مبرد را جابه جا کنند. در نتیجه در سامانه های دارای ظرفیت بالا و دمای کم مانند(سردخانه ها) کاربرد دارند.
این نوع کمپرسورها همانند کمپرسور گریز از مرکز،راندمان تراکم بالا داشته و مشابه کمپرسورهای رفت و برگشتی از مجاری با ابعاد کوچک برخوردار هستند.
کمپرسورهای اسکرو نسبت به انواع دیگر کمپرسورها،دارای سه ویژگی اصلی و در واقع سه مزیت عمده هستند.این سه مزیت عبارتند از:
1-راندمان حجمی بالا
2-ارتعاشات کم
3-اصطکاک کمتر بین اجزا و در نتیجه فرسودگی کمتر
این کمپرسورها را می توان با بیشتر مبردها استفاده کرد به دلیل سادگی و قابلیت اطمینان بالای آنها،کاربردهای بسیاری در صنعت تبرید و تهویه مطبوع دارند.

این کمپرسور از دو ماردون تشکیل شده است، که اغلب یکی از آن ها چهار پره محدب در طول چرخ دوار و دیگری شش شیار مارپیچی دارد که در محفظه ای بسته با مجرای مکش و تخلیه قرار دارند و مبرد(در بیشتر موارد همراه با روغن خنک کن) از طریق این مجراها به کمپرسور وارد و از آن خارج می شود.
اغلب در این نوع کمپرسورها ماردون چهارپره ای سریعتر از ماردون دارای شش شیار مارپیچی حرکت کرده،با آن جفت شده و آن را به حرکت در می آورد.
البته ماردون چهارپره ای به موتورالکتریکی متصل بوده و به وسیله آن به حرکت در آمده و باعث حرکت چرخ دوار با شش شیار مارپیچی می شود.
مبرد (در بیشتر موارد همراه روغن) از بالا وارد کمپرسور شده و پس از تراکم در بین چرخ ها از پایین کمپرسور خارج می شود.فرایند تراکم در این نوع کمپرسورها بر اثر کاهش حجم به وسیله جریان دورانی ایجاد می شود.
با چرخش ماردون، مبرد از مدخل ورودی(لوله مکش) وارد شده و فضای بین دو چرخ را پر می کند. سپس مبرد از مدخل مکش عبور کرده و در فضای بین دو ماردون به طور محوری و شعاعی جریان می یابد و با کاهش مستقیم حجم،در حالی که پره ها در هم جفت شده اند،فضای اشغالی به وسیله گازکاهش یافته وگاز متراکم می شود.
پس از اتمام فرایند تراکم،مبرد وارد مدخل تخلیه شده و از کمپرسور خارج می شود.

کنترل ظرفیت در این نوع کمپرسورها به وسیله سوپاپ مخصوصی با عنوان سوپاپ لغزشی که درون محفظه کمپرسور و در زیر ماردون(انتهای ورودی کمپرسور) قرار دارد، انجام می پذیرد.
این سوپاپ به وسیله یک دستگاه کنترل هیدرولیکی که روی کمپرسور تعبیه شده، تحریک می شود. با عملکرد پیستون در داخل سیلندر هیدرولیکی و تحریک شدن پیستون به وسیله روغنی که توسط پمپ روغن از هر طرف آن تغذیه می شود، باعث حرکت سوپاپ لغزشی در محفظه کمپرسور و سپس تغییر نقطه حرکت ماردون در محلی شود که تراکم شروع شده است.
این عمل(حرکت سوپاپ) باعث به وجود آوردن فضای باز و بازگشت مقداری از گاز مکش شده از محفظه ماردون به دریچه ورودی، پیش از تراکم می شود. به این ترتیب ظرفیت دستگاه را می توان تا میزان10% کاهش داد.
البته کاهش ظرفیت تا این میزان به وسیله بازگشت منظم سوپاپ لغزشی از نقطه توقف پدید می آید.همچنین باید توجه داشت که کاهش ظرفیت منجربه کاهش راندمان نیز خواهد شد.