اسرار روغن کاری کمپرسور

کمپرسورها اجزای بسیار حساسی هستند که باید به درستی روغن کاری شوند تا بتوانند عمر مفید داشته باشند. روان کننده باید بتواند تمام قطعات داخل کمپرسور را روغن کاری کند، بعضی از روان کننده ها با برخی از مبردها بهتر کار می کنند و این امر باید با توجه به نیاز کمپرسور تنظیم گردد تا روغن مناسب انتخاب شود. با درک چگونگی تاثیر جریان روان کننده ها و مبرد بر سیستم ، می توانید از عملکرد بهترکمپرسور ، اطمینان حاصل کنید.

روان کننده های کمپرسور

روان کننده ها عملکردهای مختلفی را در سیستم کمپرسور انجام می دهند. در بعضی از سیستم ها ، لازم است که روان کننده به عنوان یک مایع خنک کننده و همچنین یک ماده درزگیر به کار رود.  روان کننده های کمپرسور غالباً ترکیبی ویژه از مواد افزودنی و روغن­های پایه هستند تا بتوانند در عین حال سازگاری با مبرد ،خواص روانکاری لازم را فراهم کند.

رطوبت می تواند برای برخی از روغن­ها که از نظر هیدرولیتی ناپایدار هستند بسیار مضر باشد یعنی رطوبت با روغن  واکنش داده و اسید تشکیل دهد ، ویسکوزیته را تغییر دهد و خاصیت روانکاری روغن را مختل کند. این می تواند منجر به خرابی زودرس کمپرسور و همچنین خنک کنندگی نامناسب سیستم شود.یکی از راه های جلوگیری از ایجاد این مشکل در گازهای فشرده شده ، حذف روان کننده ازفرآیند است. اگر روان کننده در محفظه فشرده سازی نباشد ، احتمال اینکه با مبرد مخلوط شود بسیارکم است.

نمونه گیری از روغن

 از جمله آزمایش های آنالیز روغن ، می توان به تجزیه و تحلیل اولیه ، تجزیه ویسکوزیته و تجزیه و تحلیل بقایای سایش اشاره کرد. ویسکوزیته باید کنترل شود زیرا میزان غلظت مبرد می تواند منجر به کاهش ویسکوزیته و افزایش سایش دستگاه شود. در بعضی موارد ، نمونه های روغن باید قبل از حمل و نقل به آزمایشگاه یا تجزیه و تحلیل ، گاززدایی شوند.

از آنجایی که گاز با افزایش دما منبسط می شود ، می تواند منجر به افزایش فشار شود ، در نتیجه باعث  نشت روغن  می شود. با مراقبت و توجه مناسب  بر روغن موجود در کمپرسور ، سیستم برودتی می تواند سال­ها عملکرد مناسبی را ارائه دهد. هنگام تعویض روغن در این سیستم ها ، به خاطر داشته باشید که باید با مبرد و مایعی که در سیستم استفاده شده سازگار باشد.

کمپرسورها چگونه کار می کنند؟

عملکرد کمپرسور نسبتاً ساده است. سیال با فشار کم وارد کمپرسور می شود ، در آنجا فشرده می شود و سپس با فشار بالاتر خارج می شود.

انواع کمپرسور

همانند اکثر دستگاه ها ، کمپرسورها بر اساس کاربرد در انواع مختلفی ارائه می شوند. به طور کلی  مبرد ، نوع کمپرسور مورد نیاز را تعیین می کند. سه نوع اصلی کمپرسور وجود دارد: رفت و برگشتی ، چرخشی و سانتریفیوژ. کمپرسورهای رفت و برگشتی عملکردی مشابه موتور اتومبیل دارند. یک پیستون به صورت سیلندر به جلو و عقب می رود ، که ماده مبرد کم فشار را به داخل می کشد و فشرده می کند ، و آن را با فشار بالاتر به پایین دست می فرستد.

غالباً ، کمپرسورهای رفت و برگشتی ،سیستم های چند مرحله ای هستند ، به این معنی که تخلیه یک سیلندر به سمت ورودی سیلندر بعدی منتهی می شودو این، امکان فشرده سازی بیشتر از یک مرحله را فراهم می کند. این کمپرسورها دارای قطعات روانکاری شده زیادی مانند سیلندر ، شیرآلات و یاتاقان هستند.

کمپرسورهای دوار معمولاً از یک سری پیچ یا پره برای جذب سیال و فشرده سازی آن در محفظه فشرده سازی استفاده می کنند. مانند کمپرسورهای رفت و برگشتی ، این سیستم ها دارای اجزای روانکاری متنوعی از جمله چرخ دنده ، یاتاقان ، شیرآلات و … هستند. کمپرسورهای گریز از مرکز با استفاده از حرکت چرخشی درایو یک سری پروانه را می چرخانند ، که این امر عملکرد فشرده سازی را فراهم می کند.

این سیستم ها اغلب با چندین هزار دور در دقیقه چرخش می کنند. روان کننده باید به اندازه کافی رقیق باشد تا بتواند در این سرعت به درستی روغن کاری کند و باید به اندازه کافی غلیظ باشد که بتواند از پس گرما و آلودگی مبرد برآید. همچنین مواد افزودنی و درجه گرانروی روغن باید با دقت انتخاب شوند.

 

 

تبرید

تبرید انقلابی در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است.  در این سیستم ،کمپرسور به عنوان پمپ برای گردش مبرد عمل می کند. مبرد از کمپرسور به صورت سیال پرفشار خارج می­شود و به درون کندانسور حرکت می کند و سپس از طریق یک لوله به دستگاه اندازه گیری منتقل می­شود. این دستگاه اندازه گیری اغلب به عنوان دریچه انبساط حرارتی نامیده می شود. پس از شیر انبساط ، اواپراتور قرار دارد. اینجاست که انتقال گرما اتفاق می افتد. هوای عبوری از اواپراتور مافوق گرم است. گرما توسط مبرد موجود در اواپراتور جذب شده و سیکل دوباره طی می­شود .

انواع مبردها

انواع مختلفی از مبرد وجود دارد که بر اساس دمای مورد نظر انتخاب می شوند. مبرد باید بتواند فاز را از مایع به گاز تغییر دهد.  شاید برجسته ترین نوع مبردها سری­های مبتنی بر هیدروکربن باشند. آنها اغلب با نام­هایی مانند R-22 ، R-134a نامیده می شوند. آمونیاک یکی دیگر از مبردهای رایج است که عمدتا در تاسیسات صنعتی استفاده می شود. همچنین ده ها مبرد مختلف متشکل از کلروفلوئوروکربن (CFC) ، حاوی هیدروژن CFC (HCFC) ، و هیدروژن فلورین و ترکیبات کربن (HFC) وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *